De invloed van een ongeval op individu en onderneming wordt vaak onderschat

-

wibbens-bedrijfskundig-advies-eigenaar-lunchroom

Anouk, eigenaar van een lunchroom, werd in de file hard van achteren aangereden. Haar herstel stagneerde, mede doordat zij stress ervaarde door de toenemende problematiek in haar lunchroom.

Invloed van het ongeval op cliënt en haar lunchroom

De omzet liet een dalend verloop zien, de inkoopkosten stegen en de recensies van klanten op het internet waren negatief.
Anouk kon door haar klachten maar een aantal uren per dag werken en bij toenemende drukte, verloor zij het overzicht. Ook ontstonden er steeds meer discussies met het personeel en werden deze discussies ook steeds heviger.

De arbeidsongeschiktheidsverzekering van Anouk keerde toen nog uit op basis van 50 procent arbeidsongeschiktheid, maar de verzekeraar had aangegeven dat de uitkering binnen zes maanden zou worden afgebouwd omdat de klachten niet objectiveerbaar waren. Het was dus de hoogste tijd om tot actie over te gaan.

 

Inzet bedrijfskundige in combinatie met een arbeidsdeskundige

De letselschadeadvocaat en de WA-verzekeraar vroegen de bedrijfskundige van Wibbens om in deze fase, een jaar na het ongeval, ondersteuning te bieden.
De bedrijfskundige van Wibbens heeft de bedrijfssituatie geanalyseerd. Via een uitzendbureau werd op kosten van de WA-verzekeraar een ervaren medewerker aangetrokken om Anouk gedurende zes maanden te ontlasten. Samen met de twee vaste medewerkers diende deze uitzendkracht de winkel drie maanden zelfstandig draaiende te houden. De bedrijfskundige heeft met de medewerkers en de uitzendkracht afspraken gemaakt over de zaken waarop gelet moest worden. Onder andere sturen op de inkoopkosten, schoonhouden van de lunchroom en klantvriendelijkheid waren onderdeel van de bedrijfskundige coaching.

Daarnaast is in overleg met de arbeidsdeskundige van Wibbens de lunchroom op een aantal punten ergonomisch verbeterd. Er werd onder andere een in hoogte verstelbaar werkblad aangeschaft voor het bereiden van diverse gerechten.

Na drie maanden revalidatiebegeleiding ging Anouk weer gefaseerd aan het werk in de lunchroom opbouwen. De uitzendkracht bouwde zijn uren vanaf dat moment langzaam af. De omzet was tijdens deze revalidatieperiode weer toegenomen en de inkoopkosten waren iets hoger tijdens deze periode, maar zodra Anouk de inkoop weer ging doen, daalden deze kosten weer.

Na een half jaar werkte Anouk weer voor circa 80 procent. Er waren nog wel ups en downs, maar geen grote terugvallen meer. Uiteindelijk kon deze letselschadezaak naar tevredenheid van betrokken partijen worden afgewikkeld.

Wibbens cartoon 3D intake

Ondernemer met letselschade? Schakel direct een bedrijfskundige in.